Monday, 18 April 2016



Tanaman pasu gantung ini membantu menambah kemeriahan rumah anda, mahupun di taman atau di kawasan rumah anda yang bersimen atau pavement. Ia flexible untuk digantung di mana-mana yang sesuai dan akan menambah keserian dan memberi lebih warna kepada ruangan tersebut.


Walaupun ia tergantung, namun cara pekebunannya masih sama:

  1. Gunakan tanah yang kaya dengan nutrient (potting soil) dan pastikan terdapatnya sistem pengaliran air (lubang kecil). 
  2. Pilihlah jenis pokok yang sesuai dengan iklim dan keadaan rumah anda dan lokasi pasu yang mahu digantung (redup atau direct dengan cahaya matahari). 
  3. Siram selalu kerana pasu tergantung ini lebih mudah hilang air kerana tanahnya yang sedikit atau ia akan cepat kering.
Kini banyak terdapat di Internet idea baru lagi kreatif untuk penanaman pasu gantung ini. Dengan konsep yang lebih moden dan minimalis, ia tampak begitu canggih, sesuai dengan rumah yang berkonsep moden.

Contoh pasu gantung indoor ini dipanggil kokedama, Japanese moss ball. 
Boleh buat sendiri, berminat? Lawat sini

Mudah dan cantik.
Pasu gantung bertingkat yang ringkas menghiasi ruangan makan dalam rumah

Pasu kecil seramik tersusun dan tergantung kemas.

Tanaman dalam mason jar , DIY di sini

Rekaan simple tapi kelihatan sophisticated dari Gabriella Asztalos

Tanaman dalam botol kaca tranparent.
Less is more. Sesuai dengan citarasa orang muda yang mahu rumahnya kelihatan kemas, moden dan ceria. Cara penanaman moden ini juga agak simple dan affordable, boleh DIY di rumah. Berikut adalah beberapa contoh menarik:


DIY kedua-dua pasu gantung di atas di ambil dari sini

Dari balang ikan kecil...cara DIY di sini

Kreatif dan unik, memberi nafas baru kepada atmosfera rumah anda. Marilah mencubanya untuk menambah peratusan oksigen dalam udara di rumah anda selain menambah seri.


0 comments:

Post a Comment